slider-nieuws
NIEUWS

Een nieuw seizoen met een nieuwe look voor Pro Dutch Racing! Nadat het teamlogo vele jaren ongewijzigd was gebleven, heeft Pro Dutch Racing het inmiddels overbekende logo deze winter een opfrisbeurt gegeven. Aangepast aan de tijd en met een nog weer iets snellere uitstraling. Dat het design een grote gelijkenis vertoont met het kleurenpatroon op de helm van Michel Tooren, is natuurlijk geen toeval. Op alle teamuitingen zal het nieuwe logo straks zichtbaar zijn. De racetrailer is inmiddels van het nieuwe logo voorzien en de Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda volgt een dezer dagen. Uiteraard zal ook de teamkleding niet achterblijven, maar hoe die eruit gaat zien, dat blijft nog even geheim.

Nieuwe Pro Dutch Racing T-shirts

De Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda is nu ook in printvorm te bewonderen. De Cuda is een populaire verschijning op de Europese circuits en regelmatig kreeg Pro Dutch Racing de vraag wanneer er T-shirts van de auto verkrijgbaar zouden zijn. Dat is deze winter dus geregeld en het T-shirt met daarop het nieuw teamlogo en de Pro Modified Cuda is per direct beschikbaar. Uiteraard gaat er een voorraad T-shirts mee naar de wedstrijden en kunnen fans en andere belangstellenden het nieuwe collectorsitem bij de Pro Dutch Racing racetrailer aanschaffen.

Nieuw motorblok

Om gedurende een geheel seizoen maximaal te kunnen presteren, heeft een dragrace-team een flinke hoeveelheid reserveonderdelen nodig. Pro Dutch Racing heeft daarom deze winter in Amerika een splinternieuw motorblok aangeschaft. Voor aanvang van het seizoen zal de motor worden opgebouwd, waardoor het team altijd twee bedrijfsklare motoren tot zijn beschikking heeft. Gaat er onverhoopt tijdens een wedstrijd iets mis met de motor, dan kan het reserve-exemplaar worden ingebouwd en de wedstrijd worden voortgezet. Ook wordt daarmee bij het team de druk verlicht om tussen twee kort op elkaar volgende wedstrijden de motor nog snel te moeten reviseren.
Schokdempers naar de USA

Ten onrechte wordt veelal gedacht dat schokdempers alleen belangrijk zijn voor het bochtgedrag van een auto. Een dragrace-auto maakt in principe geen bochten, maar toch zijn goede schokdempers voor de Pro Modified Cuda van Pro Dutch Racing onmisbaar. Ze vormen immers de verbinding tussen band/wiel en chassis en zijn dus van essentieel belang bij het onder alle omstandigheden contact houden met de baan. Alleen dan kan het beschikbare vermogen in snelheid worden omgezet en kan er bij noodzakelijke correcties worden bijgestuurd. Deze winter zijn de schokdempers dan ook naar Amerika gestuurd om daar bij een gespecialiseerd bedrijf uitgebreid te worden getest en opnieuw afgesteld. Inmiddels zijn alle dempers weer onder de Cuda geschroefd en kunnen er voorlopig weer even tegenaan.
Pro Dutch Racing-motor bij Dyno Unlimited

Half februari is de motor uit de Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda stevig aan de tand gevoeld op de dyno van Dyno Unlimited. In twee dagen tijd werden er op de testbank maar liefst negen runs gesimuleerd. Normaal gesproken kunnen er alleen tijdens een run data van het gedrag van een motor worden verzameld. Niet alleen zijn er dan veel variabelen in het spel (temperatuur, luchtvochtigheid, baangesteldheid), maar een run kan ook om wat voor reden dan ook mislukken. Daarbij zijn er in Europa nauwelijks mogelijkheden om testruns te maken en kunnen afstellingen alleen maar tijdens wedstrijden worden getest. Op een dyno worden alle variabelen uitgeschakeld, kan er dus een constant beeld van de motor worden verkregen en precies worden gemeten wat de motor bij bepaalde aanpassingen doet. Bijna geen enkele dyno is echter geschikt voor het vermogen van een dragrace-motor. In België heeft de familie Bellio vorig jaar Dyno Unlimited opgericht. Het bedrijf beschikt over een testbank die dit soort vermogens aankan en daarbij komt dat de familie Bellio (eerst vader Danny en tegenwoordig zoon Sandro) al vele jaren met een Top Methanol Funny Car actief is in de sport. “Omdat we vorig seizoen worstelden met de ontsteking, wilden we daar meer over te weten komen. We hebben in die paar dagen heel veel geleerd en ook gevonden wat we wilden weten. Het was daarmee erg nuttig en ook zeker goed om een betere basis set-up van de motor te krijgen voordat het seizoen begint. Op de baan kun je nu meteen gaan fine-tunen, terwijl je anders eerst een paar runs nodig hebt om een basis te vinden”, blikt Michel Tooren tevreden op het bezoek aan België terug.

Druk schema voor Pro Dutch Racing

De voorlopige racekalender van Pro Dutch Racing is op z’n zachtst gezegd druk bezet. Het team heeft zowel de zes wedstrijden van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap als de zes wedstrijden van het MSA British Drag Racing Championship op de agenda staan. Pas in juni zal de keuze worden gemaakt op welke titelstrijd de nadruk komt te liggen. In het weekend van 30 juni en 1 juli valt de Finse ronde van het FIA EK namelijk samen met de voor het MSA kampioenschap meetellende Summer Nationals. Afhankelijk van de resultaten eerder in het seizoen zal de keuze worden gemaakt. Ook al zou het MSA kampioenschap prioriteit krijgen, dan nog zal Pro Dutch Racing zeker aan de start verschijnen bij enkele van de resterende FIA EK races, waaronder de NitrOlympX op Hockenheim.

Data FIA Europees Kampioenschap en MSA British Drag Racing Championship
– Festival of Power, Santa Pod Raceway, 30/31 maart en 1 april (MSA)
– The Doorslammers, Santa Pod, 19/ 20 mei
– FIA Main Event, Santa Pod Raceway, 26 tot en met 28 mei (FIA en MSA)
– Tierp Internationals, Tierp Arena, 8 tot en met 10 juni (FIA)
– FHRA Nitro Nationals, Alastaro, 29/30 juni en 1 juli (FIA)
– Summer Nationals, Santa Pod Raceway, 30 juni en 1 juli (MSA)
– Mopar Euro Nationals, Santa Pod Raceway, 27 tot en met 29 juli (MSA)
– FIA NitrOlympX, Hockenheim, 17 tot en met 19 augustus (FIA)
– Scandinavian Internationals, Tierp Arena, 24 tot en met 26 augustus (FIA)
– European Finals, Santa Pod Raceway, 7 tot en met 9 september (FIA en MSA)
– National Finals, Santa Pod Raceway, 6 en 7 oktober (MSA)