Nieuwsbrief oktober 2023
Met de European Finals op Santa Pod Raceway kwam er voor Michel Tooren en zijn team Pro Dutch Racing een einde aan het dragraceseizoen 2023. Het was een jaar waarin met uiterst scherpe nieuwe persoonlijke records grenzen werden verlegd en voortdurend snelle tijden werden gereden, maar ook een waarin die mooie scores niet in podiumplaatsen konden worden omgezet. Tooren sloot het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap uiteindelijk af op plek zeven. Omdat stilstand achteruitgang is, heeft Pro Dutch Racing nu besloten tot de aankoop van een nieuw wapen! “Ik kan alleen een tipje van de sluier oplichten en dat is dat onze nieuwe auto uit Amerika komt”, aldus Michel Tooren.
Het seizoen van Pro Dutch Racing kende een vliegende start tijdens The Main Event op Santa Pod Raceway, ronde één van het FIA Europees Kampioenschap. Nadat Michel Tooren het weekend daarvoor tijdens The Doorslammers zijn persoonlijk record al had aangescherpt van 5,914 tot 5,904 seconden, dook de Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda in de kwalificatie voor The Main Event met 5,871 seconden voor het eerst onder de 5,9 seconden. Daarmee was de koek nog niet op want in de eerste eliminatieronde klokte Tooren 5,814 seconden en 250,85 mph (403,7 km/u). Niet alleen de tijd was indrukwekkend, met deze eindsnelheid behoorde de Cuda meteen tot een van de allersnelste door een blowermotor aangedreven Pro Mods van Europa.
Na Santa Pod volgden met de Tierp Internationals en de Summit Racing Equipment Internationals de twee Zweedse ronden van het FIA EK op Tierp Arena. Helaas was regen de grote spelbreker, maar net als op Santa Pod wist Tooren met tijden rond de 6,0 seconden in beide wedstrijden tot de kwartfinales door te dringen. De NitrOlympX op de HockenheimRing, in 2022 nog een prooi van Tooren, leverde een teleurstelling op. Na een zesde plaats in de kwalificaties, lag de Pro Dutch Racing Cuda in winnende positie toen de aandrijfas brak, met een voortijdige uitschakeling als resultaat.
Bij de European Finals, de slotronde van het seizoen op Santa Pod Raceway, dook Tooren met 5,96 seconden weer onder de zes seconden. De eerste eliminatieronde leverde een winnende 5,95 seconden op, maar in de kwartfinales moest Tooren het afleggen tegen zijn landgenoot David Vegter, die later op de dag de wedstrijd op zijn naam zou schrijven.
Al met al sloot Tooren daarmee de FIA EK-titelstrijd van 2023 af op plek zeven, niet helemaal de score waarop gezien de sterke start van het seizoen gehoopt was. “Het begin was zonder meer goed. We reden snelle tijden en waren daarbij ook nog eens constant. Helaas zag je dat niet meteen in de resultaten terug. Daarna was het wat wisselvalliger. Hockenheim was met die gebroken aandrijfas gewoon pech. Bij de European Finals deden we weer volop mee om de prijzen, maar was David gewoon sneller dan wie dan ook”, blikt Tooren terug.
Omdat ook in de dragracesport stilstand achteruitgang is en Tooren en zijn team Pro Dutch Racing de laatste stap naar de absolute Europese top willen maken, werd kort na afloop van het seizoen het besluit genomen om in Amerika op zoek te gaan naar een nieuwe auto voor volgend jaar. Door snel te handelen is deze inmiddels gevonden. Meer nieuws daarover volgt in een later stadium. “We hadden een paar jaar geleden al de nodige contacten gelegd in Amerika. Aan het begin van dit seizoen waren we bij de World Series of Pro Mod in Bradenton en hebben die banden toen verder aangehaald. Daardoor konden we nu snel tot overeenstemming komen. Dat is eigenlijk het enige wat ik er nu over ga zeggen”, weet Tooren de spanning er voorlopig nog even in te houden.
Door deze aankoop is de vertrouwde Pro Dutch Racing Cuda nu te koop. De snelste Barracuda in Europa wordt verkocht inclusief koppelingen, versnellingsbakken en reserveonderdelen, waarbij verkoop van een motor ook nog tot de mogelijkheden behoort. Voor echte Mopar-liefhebbers een unieke kans om in het bezit te komen van deze bewezen racewinnaar. Serieuze gegadigden kunnen voor meer informatie contact opnemen met Michel Tooren, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..