Nieuwsbrief oktober 2024
De nieuwe Chevrolet Camaro ZL1 heeft in zijn eerste seizoen bij Pro Dutch Racing de hooggespannen verwachtingen meer dan waargemaakt. In de vier races van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap waaraan kon worden deelgenomen, wist Michel Tooren twee keer tot de halve finale door te dringen en werd de vierde plaats in de eindstand van het kampioenschap behaald. Daarnaast werd in de tweede wedstrijd al de 6-secondengrens doorbroken en werd het seizoen afgesloten met een tijd van 5,87 seconden. “Het was een supergoed seizoen waarvoor ik in juni bij het debuut van de nieuwe Camaro meteen getekend zou hebben. Het belooft veel voor 2025”, aldus een meer dan tevreden Michel Tooren, terugkijkend op het seizoen 2024.
Door de vertraagde levering van de Chevrolet Camaro ZL1 moesten Michel Tooren en zijn team Pro Dutch Racing de openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing laten schieten. Het debuut kwam daarmee tijdens de half juni op de kalender staande SpeedEvents Internationals op het Zweedse Tierp Arena. In recordtijd werd de Camaro wedstrijdklaargemaakt, maar de mogelijkheid om nog te kunnen testen ontbrak.
De nieuwe zwarte livery met witte en grijze accenten kreeg veel bijval en zag er snel uit. Nog belangrijker was dat de Camaro ZL1 deed waarvoor deze was aangeschaft. De handling op de baan was beter controleerbaar en de auto was direct snel. Bij het debuut in Zweden zette Tooren zonder een testrun gereden te hebben de zesde kwalificatietijd op de klokken. In de eliminaties verbeterde de Pro Dutch Racing-piloot zich tot 6,00 seconden en wist tot de kwartfinales door te dringen, om daarin te worden uitgeschakeld door de latere winnaar van de wedstrijd, de Zweed Andreas Arthursson. Bij de derde wedstrijd van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, de Summit Racing Equipment Internationals, eveneens op Tierp Arena, werd meteen alweer de volgende stap gezet. De kwalificatie leverde met 5,94 seconden de eerste run van de Camaro onder de 6 seconden op. In de eliminaties verbeterde Tooren zich tot 5,93 seconden en bereikte de halve finales.Op de Duitse HockenheimRing, ronde vier van het FIA EK, werden de verrichtingen van Pro Dutch Racing traditiegetrouw van nabij gevolgd door de diverse partners van het team. En ze werden niet teleurgesteld. Na een vierde kwalificatiepositie klokte Tooren in de eliminaties tijden van 5,93 en 5,94 seconden en plaatste zich daarmee opnieuw voor de halve finale. Een motorprobleem zorgde er echter voor dat de finaleplaats Tooren door de vingers glipte.
Het FIA Europees Kampioenschap werd vervolgens afgesloten met de European Finals op Santa Pod Raceway. In de kwalificatie werd opnieuw een stap gezet want met een tijd van 5,87 seconden dook de Camaro ZL1 voor het eerst onder de 5,9 seconden en met deze tijd stond Tooren na de kwalificaties op plek drie. De eerste eliminatieronde betekende dit keer echter het eindstation. De Camaro raakte kort na de start uit het rechte spoor. Tooren wistde auto nog wel te corrigeren, maar zijn tegenstander had toen al een zodanig grote voorsprong opgebouwd, dat inhalen niet meer mogelijk bleek.
Met deze scores sloot Tooren zijn eerste seizoen met de Camaro ZL1 af op een meer dan verdienstelijke vierde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, met rond de twintig deelnemers per wedstrijd, 36 rijders die dit jaar punten scoorden en deelnemers uit tien verschillende landen de sterkst bezette en meest internationale klasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. De Pro Dutch Racing-rijder en zijn team kijken dan ook meer dan tevreden terug op hun eerste seizoen met de nieuwe auto. “Het was supergoed, beter dan we vooraf hadden kunnen dromen. Een nieuwe auto, een nieuw brandstofsysteem, voor het eerst rijden met een converter en dan zit alles ook nog eens op andere plaatsen in de auto dan je jaren gewend was. Als je dan zo snel al zonder vooraf te hebben kunnen testen zulke tijden rijdt, in twee van de vier wedstrijden de halve finale haalt en vierde wordt in het kampioenschap, dan mag je niets te klagen hebben. De Camaro voelde meteen vanaf de eerste meters goed aan, is goed onder controle te houden en reageert veel beter op stuurcorrecties of aanpassingen in de setup. Ondanks dat de auto totaal anders is, was ik er daarom denk ik sneller aan gewend dan vooraf gedacht. De snelste tijd is nu 5,87 seconden, maar daarin zit nog voldoende ruimte. Tot de 200 meter hebben we alles onder controle, zijn de tijden supergoed en kunnen we met de snelsten mee. Vanaf de 200 meter is nog winst te boeken. Dat deel van de run moeten we nog finetunen en leren wat er mogelijk is met de nieuwe spullen die op deze Camaro zitten”, aldus Tooren, terugkijkend om het seizoen 2024.
Het seizoen mag dan afgesloten zijn, inmiddels zijn de voorbereidingen voor het seizoen 2025 alweer begonnen. Diverse onderdelen, waaronder de blowers, zijn al richting Amerika voor onderhoud en updates. Daarmee moet alles weer op tijd terug zijn om volgend jaar op volle kracht de strijd om de FIA EK Pro Modified-titel aan te gaan.